Comments Box SVG iconsUsed for the like, share, comment, and reaction icons
11 hours ago

Rehearsal with maestro Gábor Takács-Nagy and L'Orchestre de Chambre de Genève (L'OCG) for tonight Ravel Piano Concerto in G ! ... Voir plusVoir moins

Rehearsal with maestro Gábor Takács-Nagy and LOrchestre de Chambre de Genève for tonight Ravel Piano Concerto in G !

0 CommentairesComment on Facebook

Glad to talk in Geneva TV channel Léman Bleu with maestro Gábor Takács-Nagy. 23th of May we are performing together with him and L'Orchestre de Chambre de Genève (L'OCG) Ravel Piano Concerto in G ! ... Voir plusVoir moins

0 CommentairesComment on Facebook

Amis genevois, je vous attends ce soir pour mon récital au Conservatoire de Genève avec un programme que j’affectionne particulièrement !

Friends from Geneva ! Let’s join tonight for my recital in Conservatoire de Musique, with a program that I am particularly fond of !
... Voir plusVoir moins

Amis genevois, je vous attends ce soir pour mon récital au Conservatoire de Genève avec un programme que j’affectionne particulièrement ! 

Friends from Geneva ! Let’s join tonight for my recital in Conservatoire de Musique, with a program that I am particularly fond of !

7 CommentairesComment on Facebook

Rehearsal videos in Instagram www.instagram.com/p/C7ObrSdIDgK/?img_index=1

Top !

Il y a des veinards...

À tout à l’heure 😉

Heavenly!

Merci pour ce magnifique moment, tout en partage 💫

So excited to see you there. I studied organ and harpsichord there. I feel nostalgia although it was a difficult time.

View more comments

One of the very few Lucas' recitals in the coming months TUESDAY, 21, MAY in Conservatoire de Musique de Genève Salle FRANZ LISZT
TICKETS link in COMMENTS
➡️Program: ➡️➡️Gabriel Fauré, 9 Préludes
Ludwig van Beethoven, Sonate pour piano n°27
Frédéric Chopin, Scherzo n°4
Gabriel Fauré, Thème et variations
Ludwig van Beethoven, Sonate pour piano n° 14 « Clair de lune »
Frédéric Chopin, Ballade n°3
... Voir plusVoir moins

One of the very few Lucas recitals in the coming months TUESDAY, 21, MAY in Conservatoire de Musique de Genève Salle FRANZ LISZT 
TICKETS link in COMMENTS
➡️Program: ➡️➡️Gabriel Fauré, 9 Préludes
Ludwig van Beethoven, Sonate pour piano n°27
Frédéric Chopin, Scherzo n°4
Gabriel Fauré, Thème et variations
Ludwig van Beethoven, Sonate pour piano n° 14 « Clair de lune »
Frédéric Chopin, Ballade n°3

4 CommentairesComment on Facebook

Gaston Sister Essaie d ene pas rater ce concert! Le pianiste est formidable!

Best wishes!

Merveilleux programme!

Rehearsal with the Sveriges Radios Symfoniorkester / Swedish Radio Symphony Orchestra and maestro Roberto González-Monjas at Berwaldhallen with Ravel Piano Concerto in G.
Tomorrow evening (7:00 PM CET) and Saturday afternoon (3:00 PM CET).
LIVE broadcast of the concert on Friday at 7:00 PM on Sveriges Radio P2
... Voir plusVoir moins

Rehearsal with the Sveriges Radios Symfoniorkester / Swedish Radio Symphony Orchestra and maestro Roberto González-Monjas at Berwaldhallen with Ravel Piano Concerto in G.
Tomorrow evening (7:00 PM CET) and Saturday afternoon (3:00 PM CET).
LIVE broadcast of the concert on Friday at 7:00 PM on Sveriges Radio P2

3 CommentairesComment on Facebook

Have a great concert!

Creative work is a gift to everyone who lives in it. Happy Pentecost!

Merci ! Thank you for the best time Alexandre Kantorow ! ❤️
Celebrating with Alexandre Kantorow , Jean-Paul Gasparian !
... Voir plusVoir moins

Merci ! Thank you for the best time Alexandre Kantorow ! ❤️
Celebrating with Alexandre Kantorow , Jean-Paul Gasparian !

15 CommentairesComment on Facebook

Splendide trio !

Merci à vous trois pour cette après-midi enchanteresse !

Jean-Yves Clément c’est une vieille photo 😂

Ben ça c’est l’pompon

Merci pour ces beaux concerts, les trois mousquetaires!

Heya you three...... very well done: CHEERS. 💖🌷💖🌷💖🌷 (Pays Bas)

Все красавцы! 💔

Lucas!!! Serdeczności dla WAS! Alexander był najlepszy dla jury, Ty dla krytyków muzycznych! Wszystkich Was uwielbiam!!!! Jean- Paul także.Jesteście wspaniali! ❤️🎶❣️❣️❣️💋💋💋

Wahou ! Quelle belle équipe 😊🎹💕

All handsome talented men!

Happy celebration!

Los admiro y los sigo

Cheers guys 🎩🎩🎩🍸🍸🍸🫶🏻

Quel aréopage ! 🤩

Quel trio !!!!!

View more comments

Before tonight's concert with Alexandre Kantorow in Ville d'Angers at the festival Pianopolis. ... Voir plusVoir moins

10 CommentairesComment on Facebook

More videos on Instagram channel www.instagram.com/p/C63xUhEIfTB/?img_index=1

Alexandre Kantorow avait un magnifique tourneur de pages

The piano Stars are shining beautifully. ⭐️🌷⭐️🌷👏👏 (Les Pays Bas)

Great together!

Éxito asegurado . Dos talentosos pianistas juntos!!! What a wonderful concert!!!

Rachmaninoff.❤️❤️

Au moins ils s’éclatent !

Magnifique

Very nice, used to play it with my sister.

View more comments

Having good time in Ville d'Angers at the festival Pianopolis with Alexandre Kantorow, Thomas Enhco and with pianist and composer Franck Ciup ! ... Voir plusVoir moins

Having good time in Ville dAngers at the festival Pianopolis with Alexandre Kantorow, Thomas Enhco and with pianist and composer Franck Ciup !

5 CommentairesComment on Facebook

Lucky Angers!

Demain le grenier saintjean !

Quelle belle équipe !!!

A demain!

Best wishes! Nice pics!

View more comments

Here's my playlist for Qobuz, selection of 25 songs I’ve listened to a lot at different times in my life, from my teenage years to the present day. The selected them based on the inspiration of the moment. I chose songs that I had a great affinity with then - and still have.
As soon as I’d made that choice, I wanted to make another that had nothing to do with it !

Voici Qobuz sélection de 25 titres que j'ai beaucoup écoutés à diverses périodes de ma vie, de mon adolescence à aujourd'hui. Ce qui m'a orienté dans mon choix est l'inspiration du moment, avec l'intention quand même d'opter pour des morceaux avec lesquels j'ai entretenu - et entretiens encore pour certains d'entre eux - un grand degré d'intimité. A peine après avoir fini de faire cette sélection, je voulais déjà en faire une autre qui n'aurait rien à voir !
... Voir plusVoir moins

Heres my playlist for Qobuz, selection of 25 songs I’ve listened to a lot at different times in my life, from my teenage years to the present day. The selected them based on the inspiration of the moment. I chose songs that I had a great affinity with then - and still have.
As soon as I’d made that choice, I wanted to make another that had nothing to do with it !

Voici Qobuz sélection de 25 titres que jai beaucoup écoutés à diverses périodes de ma vie, de mon adolescence à aujourdhui. Ce qui ma orienté dans mon choix est linspiration du moment, avec lintention quand même dopter pour des morceaux avec lesquels jai entretenu - et entretiens encore pour certains dentre eux - un grand degré dintimité. A peine après avoir fini de faire cette sélection, je voulais déjà en faire une autre qui naurait rien à voir !

3 CommentairesComment on Facebook

Aldina Duarte!!!! Wow

Thanks, thats interesting!

Quel bonheur de jouer avec Alexandre Kantorow ! Un privilège même, de se retrouver à Paris tous les deux autour de deux chefs-d’œuvre : la Fantaisie-Tableaux de Rachmaninov et les Nocturnes de Debussy ! Concert à Ville d'Angers dans le cadre du festival Pianopolis, 17h, le 12 mai.

What a joy to play with Alexandre Kantorow !A privilege to meet in Paris around two masterpieces : the Fantaisie-Tableaux by Rachmaninov and the Nocturnes by Debussy, transcribed by Ravel. Concert in at the festival Pianopolis in Ville d'Angers on May 12th, 5pm.
... Voir plusVoir moins

Quel bonheur de jouer avec Alexandre Kantorow ! Un privilège même, de se retrouver à Paris tous les deux autour de deux chefs-d’œuvre : la Fantaisie-Tableaux de Rachmaninov et les Nocturnes de Debussy ! Concert à Ville dAngers dans le cadre du festival Pianopolis, 17h, le 12 mai.

What a joy to play with Alexandre Kantorow !A privilege to meet in Paris around two masterpieces : the Fantaisie-Tableaux by Rachmaninov and the Nocturnes by Debussy, transcribed by Ravel. Concert in at the festival Pianopolis in Ville dAngers  on May 12th, 5pm.

25 CommentairesComment on Facebook

Not recognizable with the beard...!....🙂

L'un avec l'autre, ça fait cette musique encore plus belle ! Bon courage et bonne continuation !

Bravo Lucas !

Два героя. Два победителя. Два прекрасных принца! 💔💔

Quel plaisir que ces 2 talents soient réunis !! J’espère que l’on aura la chance de les écouter à Paris !

Bravo to both of you!!! Both of you are great!!! 💯💯💯

Love you both!

It’ll be great! Two amazing pianists !

A quatre mains wanted !

Sacré duo

Which one is the better ?

Two geniuses 😇

Ville de Angers,domicile de Guillaume Lekeu, compositeur belge du quatuor pour plano et cordes et naturellement la sonate pour piano et violon.au cimetière de Heusy,près de Verviers on trouve sa tombe avec un tableau des musiciens de l,orchestre d,Angers

Je vous souhaite beaucoup de succès et plaisire musicale🎹🎹🎹

Bon n concert a vous deux. 😍

Un magnifique duo de grands ❤️

Magnifique duo très prometteur pour ce concert FÉLICITATIONS ALEXANDRE !

Oh dear, I am old, I cannot handle 2 such handsome Pianomasters playing great Music.💖🌷💖🌷 (Pays Bas)

Un vrai bonheur que de venir vous écouter tous 2 à Angers Pianopolis sous peu !

Both of you have achieved a lot. Great success you deserve! I have never stopped following you since 2015 and 2019 International Tchaikovsky Competitions watching on medici.tv. I remember you, Lucas being among the first to congratulate Alexandre Kantorow on his winning the First Prize,Gold Medal and Grand Prix there. Happy concert!

Oh 2 géniaux pianistes Alexandre que nous venons d'accueillir à Mulhouse Et Lucas quand il le souhaite De brins musiciens énormissime talent !

A los dos...admirados, los conocí por el canal Allegro HD Ahora están en mi play list en Spotify

Les Angevines et Angevins sont chanceux !

View more comments

Merci Bertrand Renard !
About Fauré album. Article link in comments. 👇👇
Quotes:
-- A prophet is never famous in his own land. This is as true of France as it is of Fauré. A few weeks ago Lucas Debargue, when he was presenting his Fauré album at the Salle Cortot in Paris, avoided a 'real' concert in favour to demonstrate - both musically and pedagogically - of Fauré's influences, especially among the great composers of Romantic era , Mendelssohn, Chopin, Liszt and Schumann.

-- Debargue – undoubtedly one of the finest pianists of his generation - together with Alexandre Kantorow, both laureates of the Tchaikovsky Competition (and now - finally – they are performing together soon at the Pianopolis festival in Angers). Fauré music is not something that pianists - especially young pianists – understand and take for granted. It’s too full of secrets, too out of reach – many things. And so, it is also with older pianists. Who plays Fauré in our country? Jean-Claude Pennetier, Jean-Philippe Collard, and more recently Eric Heidsieck. They are not young generation either.
... Voir plusVoir moins

Merci Bertrand Renard !
About Fauré album. Article link in comments. 👇👇
Quotes: 
-- A prophet is never famous in his own land. This is as true of France as it is of Fauré. A few weeks ago Lucas Debargue, when he was presenting his  Fauré album at the Salle Cortot in Paris, avoided a real concert in favour to demonstrate - both musically and pedagogically -  of Faurés influences, especially among  the great composers of Romantic era , Mendelssohn, Chopin, Liszt and Schumann. 

-- Debargue – undoubtedly one of the finest pianists of his generation - together with Alexandre Kantorow, both laureates of the Tchaikovsky Competition (and now - finally – they are performing together soon at the Pianopolis festival in Angers). Fauré music is not something that pianists - especially young pianists – understand and take for granted. It’s too full of secrets, too out of reach – many things. And so, it is also with older pianists. Who plays Fauré in our country? Jean-Claude Pennetier, Jean-Philippe Collard, and more recently Eric Heidsieck. They are not young generation either.

7 CommentairesComment on Facebook

Oh Lucas. One of the 🐐s

Bravo Maestro!

Thank you for the link to the article. Detailed and well deserved. Congratulations!

I was struck by lightening when I heard a live performance of some of Faure's Barcarolles in july 1974 or 75 by Jean Philippe Collard at the Newport music festival in Newport Rhode Il

I remember that Collard played the Barcarolles number 1, 2 and 6. The program consisted of Debussy Image and Rachmaninoff 2nd sonata but I could not get over the harmonies of Faure. I thought at the time that if I were a composer this is the type of music I woul;d compose. From that time on as an amateur pianist I have been studying Faure for the past 50 years (I am now 67 yrs old). Newport Rhode Island USA at the estate of the Vanderbilts The Breakers Un veritable palais franco-italien de la Belle Epoque.

Bravo, Maestro Debargue!

View more comments

From magazine Diapason - five "diapasons"⭐️.
👉 Pour célébrer Fauré, Lucas Debargue nous offre tout l’œuvre pour piano, présenté dans l’ordre chronologique. Collard (Warner), Crossley (Brilliant), Pennetier (Mirare) et bien d’autres font se succéder les grands massifs (Barcarolles, Nocturnes). Ici, le répertoire se déroule au fil des numéros d’opus et, surtout, des explorations tonales de l’Ulysse fauréen que nous dépeint le nouveau venu dans sa riche notice. Apparaissent ainsi des similitudes qu’un itinéraire par cycles laisserait dans l’ombre : le Nocturne op. 33 no 3 confie son la bémol majeur à l’Impromptu op. 34, dont la seconde idée est gagnée par la même atmosphère rêveuse. Tandis que la mobilité du tempo fait affleurer ce lien secret, la variété du toucher (sensuellement galbé dans l’un, limpide et jaillissant dans l’autre) souligne l’attention portée à la caractérisation de chaque pièce.
La suite l’atteste, qui nous mène jusqu’à la Barcarolle op. 44, dernier jalon avant la transition vers la « deuxième manière » de Fauré, au tournant des années 1890. Dans ces pages qui s’abreuvent à la source de Chopin, Debargue se montre fort inspiré, et son jeu trouve là à se déployer : quelque peu surdimensionné pour l’Opus 36, il plane au-dessus de l’Opus 37, qui lui offre gouffres et sommets. Lisztienne en diable, la Valse-Caprice no 2 nous emporte dans ses effusions torrentielles. Le flux des Barcarolles nos 2 à 4 est davantage canalisé mais puise un précieux oxygène dans chaque épisode.
L’instrument choisi sera affaire de goût. Le piano de 102 touches (8 octaves 1/4 !) conçu par Stephen Paulello réclame qu’on accepte sa gamme de coloris resserrée et ses résonances métalliques que
trahissent des micros très rapprochés. La navigation au près n’est pas toujours aisée, comme dans ces Huit pièces brèves où les voix ont tendance à se troubler. Mais la solennité du Thème et variations se laisse porter par une polyphonie à la fois igoureuse et expressive, sans l’ascétisme auquel peut inviter l’écriture archaïsante. Les ultimes Barcarolles et Nocturnes illustrent, par leur alternance, le combat perdu d’avance contre une amertume que plus rien ne vient consoler. Loin de céder aux joliesses ou au désespoir, Debargue y tisse étroitement les deux lignes de vie que son intégrale suit depuis les premières Romances op. 17 : l’harmonie et le mouvement qui forment le sang et le cœur du piano de Fauré.

Marc Lesage
... Voir plusVoir moins

From magazine Diapason - five diapasons⭐️.
👉 Pour célébrer Fauré, Lucas Debargue nous offre tout l’œuvre pour piano, présenté dans l’ordre chronologique. Collard (Warner), Crossley (Brilliant), Pennetier (Mirare) et bien d’autres font se succéder les grands massifs (Barcarolles, Nocturnes). Ici, le répertoire se déroule au fil des numéros d’opus et, surtout, des explorations tonales de l’Ulysse fauréen que nous dépeint le nouveau venu dans sa riche notice. Apparaissent ainsi des similitudes qu’un itinéraire par cycles laisserait dans l’ombre : le Nocturne op. 33 no 3 confie son la bémol majeur à l’Impromptu op. 34, dont la seconde idée est gagnée par la même atmosphère rêveuse. Tandis que la mobilité du tempo fait affleurer ce lien secret, la variété du toucher (sensuellement galbé dans l’un, limpide et jaillissant dans l’autre) souligne l’attention portée à la caractérisation de chaque pièce.
La suite l’atteste, qui nous mène jusqu’à la Barcarolle op. 44, dernier jalon avant la transition vers la « deuxième manière » de Fauré, au tournant des années 1890. Dans ces pages qui s’abreuvent à la source de Chopin, Debargue se montre fort inspiré, et son jeu trouve là à se déployer : quelque peu surdimensionné pour l’Opus 36, il plane au-dessus de l’Opus 37, qui lui offre gouffres et sommets. Lisztienne en diable, la Valse-Caprice no 2 nous emporte dans ses effusions torrentielles. Le flux des Barcarolles nos 2 à 4 est davantage canalisé mais puise un précieux oxygène dans chaque épisode.
L’instrument choisi sera affaire de goût. Le piano de 102 touches (8 octaves 1/4 !) conçu par Stephen Paulello réclame qu’on accepte sa gamme de coloris resserrée et ses résonances métalliques que 
trahissent des micros très rapprochés. La navigation au près n’est pas toujours aisée, comme dans ces Huit pièces brèves où les voix ont tendance à se troubler. Mais la solennité du Thème et variations se laisse porter par une polyphonie à la fois igoureuse et expressive, sans l’ascétisme auquel peut inviter l’écriture archaïsante. Les ultimes Barcarolles et Nocturnes illustrent, par leur alternance, le combat perdu d’avance contre une amertume que plus rien ne vient consoler. Loin de céder aux joliesses ou au désespoir, Debargue y tisse étroitement les deux lignes de vie que son intégrale suit depuis les premières Romances op. 17 : l’harmonie et le mouvement qui forment le sang et le cœur du piano de Fauré.

Marc Lesage

2 CommentairesComment on Facebook

Thank you for sharing. Never miss a review. Enjoy!

Et l'enregistrement s'arrache : plus de coffret chez Gibert!

New work in Lucas' repertoire - Grieg Piano Concerto in A Minor. Here on of its performances was recorded by Hungarian Bartók Rádió. Youtube link on comment 👇
Lucas is playing it with Mendelssohn Chamber Orchestra, conductor Peter Kovats.
... Voir plusVoir moins

New work in Lucas repertoire - Grieg Piano Concerto in A Minor. Here on of its performances was recorded by Hungarian Bartók Rádió. Youtube link on comment 👇
Lucas is playing it with Mendelssohn Chamber Orchestra, conductor Peter Kovats.

4 CommentairesComment on Facebook

Thank you for the link. I have already enjoyed listening to it. Fabulous! Thank you.

Lucas is so good artist!!! One of the best

This was very emotional.. I loved every moment ♥️

About Lucas’ album "Fauré: Complete Music for Solo Piano" in Germany’s vom SWR radio.
Podcast link in comment. 👇
EXCERPTS
▶️“Debargue has delved deeply into Faure's life and work. This is proven by these very meaningful texts what he has written for the album booklet, where he also talks about the piano he chose to record on. It is a piano by the French piano maker and inventor Stephen Paulello, which, with its rich colours and nuances, suits perfectly to perform Fauré.”
▶️“Fauré is not a composer whose music you can easily get into – there are reminiscences from earlier times, this music is equally discreet and sensual and gently points towards modernity. Lucas Debargue describes Fauré's musical path as “the gentle revolution”.”
▶️“The way he plays this music – even late, somewhat harsher pieces sound both mysterious and full of foreboding. Debargue gives to this music clear contours, never being kitsch. He knows that music sounds best when you don't overdo with the pedal, everything is very clear. At the same time, nothing sounds too dry or scattered.”
▶️“Debargue is a master of the in-between worlds. Sometimes he whispers, sometimes he sheds a dim light on the music. It's never idle chattering on salon; he turns this music into an intimate conversation, full of details, elegant, thoughtful, and dreamy.”
... Voir plusVoir moins

About Lucas’ album Fauré: Complete Music for Solo Piano in Germany’s vom SWR radio. 
Podcast link in comment.  👇
EXCERPTS
▶️“Debargue has delved deeply into Faures life and work. This is proven by these very meaningful texts what he has written for the album booklet, where he also talks about the piano he chose to record on. It is a piano by the French piano maker and inventor Stephen Paulello, which, with its rich colours and nuances, suits perfectly to perform Fauré.”
▶️“Fauré is not a composer whose music you can easily get into – there are reminiscences from earlier times, this music is equally discreet and sensual and gently points towards modernity. Lucas Debargue describes Faurés musical path as “the gentle revolution”.”
▶️“The way he plays this music – even late, somewhat harsher pieces sound both mysterious and full of foreboding. Debargue gives to this music clear contours, never being kitsch. He knows that music sounds best when you dont overdo with the pedal, everything is very clear. At the same time, nothing sounds too dry or scattered.”
▶️“Debargue is a master of the in-between worlds. Sometimes he whispers, sometimes he sheds a dim light on the music. Its never idle chattering on salon; he turns this music into an intimate conversation, full of details, elegant, thoughtful, and dreamy.”

9 CommentairesComment on Facebook

Merci Lucas !

Hâte de le retrouver Lucas Debargue c'est été au Festival de musique du château de Dio un très moment en perspective

Album magnifique ! 👏👏👏👏

J ai tout écouté,c est magnifique .merci

Как приятно следить за профессиональным ростом этого пианиста и каждый раз утверждаться в правильности оценок жюри конкурса Чайковского, благодаря чему мир узнал Дебарга. Этот пианист вселяет надежду на светлое будущее мирового пианизма. 👏👍🙏🌹

You are the best pianist Lucas, and throu you I love Faurés

Lucas, I only known you through your performances, but I thought you might have interest in a new cycle of 24 Preludes & Fugues composed by myself. If you shuould have any questions: my email is donmyersmusic@gmail.com. Thanks, for your time.

View more comments

Back to Fauré ➡️ Barcarolle No. 9 in A Minor, Op. 101. LINK to full video in comment 👇
"Within the group of Barcarolles, the present piece stands out by virtue of its form: a single theme is subjected to a series of increasingly elaborate variations, culminating in the magnificent canon that leads to the piece’s climax. Its mournful melody suggests the song of a sailor rather than of a gondolier. The music ends as it began, gradually abandoning the world of seductive harmonies and plunging back down into the blackness of the instrument’s lowest register."
... Voir plusVoir moins

2 CommentairesComment on Facebook

Querido Lucas you are the best!!!!

Yesterday I participated in Aleksey Igudesman great show in Istanbul İş Sanat centre, for a surprise encore variation on Beethoven’s Für Elise : « Foreign Lisa ».
Article in comments 👇
... Voir plusVoir moins

Yesterday I participated in Aleksey Igudesman great show in Istanbul İş Sanat centre, for a surprise encore variation on Beethoven’s Für Elise : « Foreign Lisa ». 
Article in comments 👇

Vote for Lucas' Fauré album! 👉https://www.mezzo.tv/en/top-mezzo ... Voir plusVoir moins

Vote for Lucas Fauré album! 👉https://www.mezzo.tv/en/top-mezzo

0 CommentairesComment on Facebook

- Merci à Thierry Hillériteau pour cet article dans Le Figaro ! Joie pour moi de contribuer à la célébration de la musique de Fauré en 2024 ! -
👇👇
QUOTES in English: 👉"Is there anything hard to grasp at Faure? Yes, without any doubt, answers Lucas Debargue. This young man, known by his unpredictable interpretations, while being very intellectual and even philosophical in his approach to music, confesses his passion for Fauré, a pupil of Saint-Saëns. 👉He refers to Vladimir Yankélévich'numerous writings on Faure to define his style and its evolution over time. “It is intangible in nature, invisible and formless, but still always present like music and perfumes, which we cannot see and touch with our hands … Something that doesn't exist, but still affects” – so wrote the philosopher-musician Vladimir Yankélévich about inexpressible in Fauré, about the “Fauréan charm”.
Debargue says: 👉“I am very fond of the word ambiguity that he uses repeatedly. There is clearly something of an enduring ambiguity in Fauré that can create problems of interpretation. With its own blend of classical use of harmony and romantic expression. Also in terms of his personal development.”
“👉I like to compare him to Scriabin. At the end of his life, his piano music took on a metaphysical, almost philosophical dimension. I mean certain barcarolles, or certain nocturnes, which are much more associated with a seascape or a state of trance than with a gondolier's song or a lullaby. These works have something of Mallarmé syntax or Proust sentences.”
Article link on comment 👇👇
... Voir plusVoir moins

- Merci à Thierry Hillériteau pour cet article dans Le Figaro ! Joie pour moi de contribuer à la célébration de la musique de Fauré en 2024 ! -
👇👇
QUOTES in English: 👉Is there anything hard to grasp at Faure? Yes, without any doubt, answers Lucas Debargue. This young man, known by his unpredictable interpretations, while being very intellectual and even philosophical in his approach to music, confesses his passion for Fauré, a pupil of Saint-Saëns. 👉He refers to Vladimir Yankélévichnumerous writings on Faure to define his style and its evolution over time. “It is intangible in nature, invisible and formless, but still always present like music and perfumes, which we cannot see and touch with our hands … Something that doesnt exist, but still affects” – so wrote the philosopher-musician Vladimir Yankélévich about inexpressible in Fauré, about the “Fauréan charm”.
Debargue says: 👉“I am very fond of the word ambiguity that he uses repeatedly. There is clearly something of an enduring ambiguity in Fauré that can create problems of interpretation. With its own blend of classical use of harmony and romantic expression. Also in terms of his personal development.” 
“👉I like to compare him to Scriabin. At the end of his life, his piano music took on a metaphysical, almost philosophical dimension. I mean certain barcarolles, or certain nocturnes, which are much more associated with a seascape or a state of trance than with a gondoliers song or a lullaby. These works have something of Mallarmé syntax or Proust sentences.”
Article link on comment 👇👇

5 CommentairesComment on Facebook

Great article! There is almost a Chekhovian symbolism in the late Fauré piano works. It seems to inhabit the String Quartet also.

I am enjoying and studying your beautiful recording of Fauré’s piano music!

What a great review!

Bravo Lucas! Vous exprimez ici exactement la pensée musicale qui s'est instillée en moi depuis mes 20 ans à propos de Fauré, Scriabine. Même univers dépaysant chez Mallarmé en poésie.

View more comments

Load more